Unimog voor zwaar terrein

Gebouwd voor extremen.

Als uw dagelijks leven u door extreem terrein, extreem weer of extreme taken voert, hebt u met de Unimog voor zwaar terrein een krachtpatser aan uw zijde die niet alleen betrouwbaar, maar ook zeer robuust is.

Highlights

Met de Unimog de norm stellen.

Daar waar de weg eindigt, begint de weg voor de Unimog voor zwaar terrein pas: De vierwielaandrijving, zijn hoge waadvermogen en het extreem torsiebestendige onderstel maken dit mogelijk. Zo brengt u uw bemanning, materiaal of zware apparatuur ook naar afgelegen locaties.

Een blauwe Unimog met kraanarm tilt een grote, cilindervormige last op in een bebost gebied.

Met de Unimog krijgt u meer dan alleen een voertuig. Dankzij genormaliseerde aan- en opbouwmogelijkheden zijn er nauwelijks grenzen aan de toepassingsvarianten.

Een Unimog demonstreert zijn terreincapaciteiten door een steile, verharde heuvel in een bosrijk gebied op te rijden.

Dankzij de asarticulatie tot 30° hebt u optimale tractie, ook op moeilijk terrein.

Een rood-gele Unimog brandweerwagen rijdt door modderig water in een bebost gebied.

Dankzij het waadvermogen van de Unimog kunt u rivieren, beken of overstromingsgebieden tot 1,2 m diep oversteken.

Aandrijving

Met versnelling op de as.

Of u nu 89 km/u rijdt op de snelweg of stapvoets rijdt: met de Unimog kunt u in elk snelheidsbereik efficiënt presteren. Omdat uw truck is uitgerust met een aandrijving met efficiënte motoren van Mercedes-Benz Trucks en een krachtige transmissie, en omdat u met de robuuste assen hoge belastingswaarden kunt bereiken.

Een diagram toont de verschillende versnellingen (kruip-, werk- en basisversnellingen) van een Unimog en de snelheidsbereiken ervan bij het vooruit- en achteruitrijden.
  • Handgeschakelde EPS 8-versnellingsbak met offroadgroep
  • Automatisch schakelen (EAS)
  • Inschakelbare vierwielaandrijving
  • Electronic Quick Reverse (omkeergroep)

Detailbeeld van een motor.
  • Krachtige 4-cilindermotor met 170 kW en 900 Nm koppel
  • Voldoet aan emissienorm Euro VIe

Een schematische voorstelling van de assen en wielen.
  • Robuuste portaalassen  
  • Standaard pneumatische schijfremmen
  • Bandenspanningscontrolesysteem TireControl plus met praktische bediening af fabriek
  • Offroad-ABS
  • 3 afzonderlijk inschakelbare differentieelsperren
Een gele Unimog met kraan tilt een last op in een steengroeve of een soortgelijke omgeving. Een persoon in werkkleding staat naast het voertuig.
Opbouwmogelijkheden

Veelzijdig offroad.

Mechanische, hydraulische en elektrische aandrijvingen en interfaces bieden talrijke mogelijkheden voor verschillende apparaten en opbouwoplossingen. Mercedes‑Benz Trucks werkt al tientallen jaren samen met internationale apparatuur- en opbouwfabrikanten. Dankzij de genormaliseerde bevestigingspunten zijn de bevestiging van opbouwen en het verwisselen van apparaat eenvoudig.

Opbouwmogelijkheden

Zet nieuwe maatstaven op het terrein.

Of u nu door steenslag, sneeuw, zand of onverharde wegen rijdt: de Unimog voor zwaar terrein houdt stand wanneer anderen het opgeven. En deze brengt meteen de nodige hulpmiddelen mee, zodat u uw taken ter plaatse kunt uitvoeren.

Veelzijdige aanbouwmogelijkheden

Met behulp van talloze genormaliseerde bevestigingspunten kunt u aan- en opbouwen stabiel en veilig bevestigen.

  1. Genormaliseerde frontaanbouwplaat voor aanbouwapparatuur tot 1,5 t
  2. Frontaanbouwarmaturen voor compressoren of aggregaten
  3. Kabellierhouder
  4. Framebevestigingen
  5. Bevestigingsdelen voor laadbakken of gesloten opbouwen
  6. Bodemgroep voor speciale opbouweenheden
Een gelabelde weergave van aanbouwpunten die verduidelijkt hoe veelzijdig de aanbouwmogelijkheden zijn.

Een rode brandweerwagen staat in een bos terwijl de hulpdiensten met een slang water spuiten.

Als u bijvoorbeeld bluswater- of hydraulische pompen wil gebruiken, biedt de motor-PTO u veelzijdige toepassingsmogelijkheden. Optioneel kunt u ook kiezen voor de beproefde transmissie-PTO, bijvoorbeeld met een snelle versie voor hydraulische pompen en een zeer snelle versie voor brandweerpompen. De speciale bodemgroep dient daarbij voor de torsievrije opbouw van laadbakken of gesloten opbouwen.

Close-up van de voorkant van een witte Unimog, waarop verschillende aansluitingen te zien zijn.

Met het hydraulisch systeem van het voertuig wordt apparatuur zoals lieren voor zelfberging, sneeuwploegen, voorladers of hydraulische werkgereedschappen aangedreven. Het eenkrings hydraulisch systeem levert een werkdruk van 240 bar bij een pompopbrengst van 60 l/min en een pompvermogen van 24 kW. Aan de voor- en achterzijde zijn bovendien genormaliseerde stekkeraansluitingen beschikbaar. U kunt 4 genormaliseerde stekkeraansluitingen gebruiken om de apparaten van elektriciteit te voorzien.

Een rode Unimog blust een bosbrand.

Of het nu gaat om rampenbestrijding of andere extreme situaties: op de Unimog kunt u ook bij veeleisende taken en uitdagingen vertrouwen.

Groepsdynamiek.

Als u niet alleen materiaal, maar ook manschappen wilt vervoeren, kunt u de Unimog met dubbelcabine bestellen. Er is plaats voor 3 personen op de voorbank, terwijl de achterbank plaats biedt aan 4 personen, zodat u in totaal 7 personen kunt vervoeren. De achterbank wordt geleverd met individuele veiligheidsgordels, kan worden neergeklapt en biedt u eronder veel opbergruimte voor gereedschap, uitrusting of persoonlijke spullen. Uw manschappen stappen in en uit door 4 wijd opengaande deuren. En als u dat extra beetje comfort nodig hebt, kunt u ook 2 afzonderlijke luchtgeveerde zitplaatsen krijgen in plaats van de achterbank.

Een zilverkleurige Unimog met geopende deuren die het interieur en de stoelen laten zien. De laadvloer van de vrachtwagen is afgedekt met een dekzeil.
Offroad capaciteiten

Kent nauwelijks hindernissen.

De Unimog voor zwaar terrein combineert een hoge bodemvrijheid met een laag zwaartepunt. Hierdoor staat u zelfs op steil terrein zo stevig mogelijk en kunt u zeer flexibel over ruw terrein rijden.

Een blauwe Unimog rijdt een steile zandduin op.

Offroad capaciteiten

Een witte Unimog rijdt door zanderig terrein.

Uniek frameconcept.

U bent flexibel en stabiel inzetbaar dankzij het gekropte chassis, de kern van de offroad expertise van de Unimog. Het kroppen zorgt samen met de portaalassen voor een hoge bodemvrijheid met een laag zwaartepunt van het voertuig. En omdat het frame volledig is gelast, is het bestand tegen torsie op lange termijn. Door de torsiecapaciteit in combinatie met de aandrijfasbuistechniek en de 3-punts-ophanging van motor, transmissie, cabine en opbouwen kunt u rijden met een diagonale tordering van maximaal 600 mm.

Door de aansluiting van de assen met de aandrijfasbuis, de aandrijfkogels op de transmissie en de schroefveren met grote veeruitslagen bent u met een asarticulatie tot 30° moeiteloos en met hoge tractie onderweg. De afdichting beschermt de aandrijfassen van uw Unimog tegen verontreinigingen zoals stof, water en andere invloeden op het terrein.

Doorsnede van een wielnaaf met band die de interne mechanische componenten toont.

De typische portaalassen van de Unimog bieden u een grote bodemvrijheid bij een laag zwaartepunt van het voertuig. En door de asymmetrische vormgeving van de asdifferentiëlen kunnen hindernissen eenvoudiger genomen worden. De asophanging is versterkt en geschikt voor zeer grote belastingen. De asconstructie is eveneens robuust ontwikkeld: deze maakt hoge belasting mogelijk.

Portaalas
1.    Naafreductie

2.    Midden van de as

3.    Wielmidden

De Unimog biedt dankzij zijn korte chassisoversteek en de grote bodemvrijheid grote aan- en afloophoeken. Samen met zijn klimvermogen bent u ook hellingen van maximaal 100% de baas. 

Schematische tekening bij enkelluchtbanden.

Het principe: De achterwielen volgen het spoor van de voorwielen. Dit verschaft een betere tractie en minder slip.

Of u nu op straat, in het zand of op ruw terrein rijdt, u kunt de bandenspanning instellen op de juiste ondergrond. Met een van de 3 vooringestelde modi 'Straat', 'Zand' en 'Slecht wegdek' kiest u intuïtief de juiste instelling. Ook de natuur profiteert van TireControl plus: Rijden op ruw terrein met een verlaagde bandenspanning verbetert de tractie en ontziet tegelijkertijd de ondergrond.

Comfort en design

Ergonomie

Instappen, zich goed voelen en van start gaan: Met de comfortabele zitpositie en het overzichtelijke combi-instrument biedt de Unimog een intuïtieve bediening en verhoogde veiligheid bij het gebruik.

Het interieur van een Unimog met meerdere zitplaatsen en veiligheidsgordels.
Het interieur van een Unimog met meerdere zitplaatsen en veiligheidsgordels.
Blik in de cabine van een Unimog. Een man zit aan het stuur en bestuurt het voertuig.
Blik in de cabine van een Unimog. Een man zit aan het stuur en bestuurt het voertuig.
De afbeelding toont het dashboard van een Unimog met stuurwiel, instrumentendisplay en verschillende bedieningselementen.
De afbeelding toont het dashboard van een Unimog met stuurwiel, instrumentendisplay en verschillende bedieningselementen.
Comfort en design

Ergonomie

Close-up van het multifunctionele stuurwiel van een Unimog.

Doordacht bedieningsconcept.

In de Unimog ervaart u een werkomgeving die aan uw dagelijkse eisen voldoet. De cockpit vergemakkelijkt het werk met een doordacht bedieningsconcept. Door de ergonomische vormgeving van de bedieningselementen hebt u alles onder controle. Zo kunt u uw taken ontspannen en comfortabel uitvoeren.

Ergonomisch vooruitkomen.

In de Unimog ondersteunt de cabine u bij uw werk – vooral als u snel beslissingen moet nemen. De bedieningselementen zijn intuïtief gerangschikt en eenvoudig te bedienen. Uw zitpositie in de trillingsarme zone achter de vooras maakt comfortabel rijden in terrein mogelijk. Het dagrijlicht en de koplampen zorgen voor een zeer goed zicht en bieden een goed overzicht op het rijtraject.

De Unimog-webconfigurator

Nu de Unimog in 3D ontdekken.

Stel uw Unimog virtueel samen volgens uw eigen wensen door uit een groot aantal mogelijke uitrustings- en voertuigvarianten te kiezen. Werp een 360-graden blik in de cabine en overtuig uzelf van de conceptvoordelen van de Unimog.

Veiligheid

Veilig door het terrein.

Bij ijs en sneeuw of in de woestijn, in het water of op steile hellingen: met uw Unimog bent u zo veilig mogelijk onderweg. Het robuuste, gelaste chassis, de volledig stalen cabine, de waaddiepte van 1,2 m en het aandrijfasbuisconcept beschermen u en uw voertuig. Het offroad-ABS zorgt voor extra veiligheid op vrijwel elke ondergrond. Het lage zwaartepunt van het voertuig zorgt ervoor dat u ook op extreme hellingen zo veilig mogelijk staat.

Twee zakenmensen zitten aan een tafel, bespreken documenten en drinken koffie.
Advies en services

Goed voorbereid.

Onze servicepartners stellen elke dag nieuwe maatstaven op het gebied van kwaliteit, kostenbewustzijn en milieubewustzijn. In geval van reparatie staat de Mercedes‑Benz Trucks Service voor u klaar met originele onderdelen. Met aantrekkelijke garantiepakketten kunt u uw truck verzekeren en zo onvoorspelbare economische risico's voorkomen. Kies het pakket dat het beste bij uw behoeften past en ga goed voorbereid aan de slag. Met de garantiepakketten die bij de aankoop van een nieuw voertuig kunnen worden aangeschaft, houdt u uw truck in beweging.

Custom Tailored Trucks

Uw truck als maatwerk

Als uw truck net zo uniek moet zijn als u, dan zijn de fabrieken van Mercedes-Benz Trucks in Wörth en Molsheim er voor u. Hier realiseren professionals uw speciale eisen die verder gaan dan de serieproductie. Ook voor deze speciale uitvoeringen krijgt u een fabrieksgarantie en profiteert u van de wereldwijde Mercedes-Benz Trucks Service.

Een lasser met een veiligheidshelm en handschoenen last een metalen onderdeel.
Een witte Unimog staat op het strand.

Samenwerking met carrosseriebouwers

Mercedes-Benz Trucks werkt al tientallen jaren nauw samen met internationale en gecertificeerde apparatuur- en opbouwfabrikanten. Daarbij worden de ervaring en expertise van de partners gebruikt in systeemoplossingen die precies op uw behoeften zijn afgestemd.

De nauwe samenwerking heeft een duidelijke focus: uw veiligheid. Het gaat daarbij niet alleen om nieuwe aan- en opbouwoplossingen, maar ook om basiseigenschappen van het voertuig. Want het beste resultaat voor u ontstaat wanneer iedereen hand in hand werkt.

Technische gegevens

De juiste keuze.

De juiste truck voor uw opdrachten.
Kom meer te weten over de technische details van de Unimog voor zwaar terrein.  

Een witte Unimog staat op een weg voor een landelijke achtergrond.
Technische gegevens

Specificaties

Technische tekening van een Unimog.

Afmetingen en gewicht.

    
U 4023U 4023 dubbelcabineU 5023U 5023 dubbelcabine
Wielbasis (mm)Wielbasis (mm)Wielbasis (mm)Wielbasis (mm)
3.8503.8503.8503.850
VoertuighoogteVoertuighoogteVoertuighoogteVoertuighoogte
2.7972.7972.8732.873
Voertuigbreedte (mm)Voertuigbreedte (mm)Voertuigbreedte (mm)Voertuigbreedte (mm)
2.4802.4802.4802.480
Voertuiglengte (mm)Voertuiglengte (mm)Voertuiglengte (mm)Voertuiglengte (mm)
6.0006.0006.0006.000
Opbouwruimte (mm)Opbouwruimte (mm)Opbouwruimte (mm)Opbouwruimte (mm)
4.100 x 2.280 x 1.4003.100 x 2.280 x 1.4004.100 x 2.280 x 1.4003.100 x 2.280 x 1.400

    
U 4023U 4023 dubbelcabineU 5023U 5023 dubbelcabine
Toegelaten max. totaalgewicht (met betreffende optie) (ton)Toegelaten max. totaalgewicht (met betreffende optie) (ton)Toegelaten max. totaalgewicht (met betreffende optie) (ton)Toegelaten max. totaalgewicht (met betreffende optie) (ton)
7,5/8,0**/10,37,5/8,0**/10,312,5/13,0**/14,512,5/13,0**/14,5
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op vooras (t)
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op vooras (t)
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op vooras (t)
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op vooras (t)
4,1/4,1**/4,64,1/4,1**/4,65,5/5,7**/6,45,5/5,7**/6,4
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op achteras (t)
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op achteras (t)
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op achteras (t)
Toegestane asbelastingen:
Gewicht op achteras (t)
4,6/4,6**/6,04,6/4,6**/6,07,1/7,9**/8,87,1/7,9**/8,8

* Gegevens afhankelijk van belading en banden
** Serie

Rijsnelheid.

    
U 4023U 4023U 5023U 5023
    
VoorwaartsAchterwaartsVoorwaartsAchterwaarts
Basisversnelling 1Basisversnelling 1Basisversnelling 1Basisversnelling 1
6,64,46,94,5
Basisversnelling 2Basisversnelling 2Basisversnelling 2Basisversnelling 2
9,66,39,96,5
Basisversnelling 3Basisversnelling 3Basisversnelling 3Basisversnelling 3
14,59,515,09,9
Basisversnelling 4Basisversnelling 4Basisversnelling 4Basisversnelling 4
19,713,020,413,4
Basisversnelling 5Basisversnelling 5Basisversnelling 5Basisversnelling 5
29,019,130,119,8
Basisversnelling 6Basisversnelling 6Basisversnelling 6Basisversnelling 6
41,927,543,428,5
Basisversnelling 7Basisversnelling 7Basisversnelling 7Basisversnelling 7
63,541,765,843,2
Basisversnelling 8Basisversnelling 8Basisversnelling 8Basisversnelling 8
86,456,789,658,8

    
U 4023U 4023U 5023U 5023
    
VoorwaartsAchterwaartsVoorwaartsAchterwaarts
Terreinversnelling 1Terreinversnelling 1Terreinversnelling 1Terreinversnelling 1
2,11,42,21,4
Terreinversnelling 2Terreinversnelling 2Terreinversnelling 2Terreinversnelling 2
3,02,03,12,0
Terreinversnelling 3Terreinversnelling 3Terreinversnelling 3Terreinversnelling 3
4,63,04,73,1
Terreinversnelling 4Terreinversnelling 4Terreinversnelling 4Terreinversnelling 4
6,24,16,44,2
Terreinversnelling 5Terreinversnelling 5Terreinversnelling 5Terreinversnelling 5
9,16,09,46,2
Terreinversnelling 6Terreinversnelling 6Terreinversnelling 6Terreinversnelling 6
13,18,613,68,9
Terreinversnelling 7Terreinversnelling 7Terreinversnelling 7Terreinversnelling 7
19,913,120,613,6
Terreinversnelling 8Terreinversnelling 8Terreinversnelling 8Terreinversnelling 8
27,117,828,118,4

* Waarden bij standaardbanden in km/h. Rijsnelheden kunnen bij andere banden afwijken.

Dit is misschien ook interessant voor u:

Alle bouwreeksen

Alle bouwreeksen

De juiste producten voor een lang truckleven.

Voor een lang truckleven

Trucks you can trust

Trucks you can trust

De afbeeldingen kunnen ook accessoires en opties bevatten die niet tot de standaard leveromvang behoren. De weergegeven afbeeldingen zijn slechts voorbeelden en geven niet noodzakelijk de werkelijke toestand van de originele voertuigen weer. Het uiterlijk van de originele voertuigen kan afwijken van deze afbeeldingen. Wijzigingen zijn onder voorbehoud. De afbeeldingen en teksten kunnen eveneens types, servicediensten, services en producten bevatten die in sommige landen niet worden aangeboden.