Traflux is gespecialiseerd in het ledigen, plaatsen en onderhouden van ondergrondse afvalsystemen. Het bedrijf is actief in heel Vlaanderen en in het grootste gedeelte van Wallonië. Niettegenstaande Traflux een nog relatief jong bedrijf is, mag het toch gezien worden als één van de pioniers in zijn vak. Frank en Gregory Stevens, de twee zaakvoerders van Traflux, hebben immers een verleden in deze sector en vergaarden bij een ander bedrijf 25 jaar lang de nodige expertise om vandaag uit te kunnen pakken met vooruitstrevende en baanbrekende afvaloplossingen.
Ideale vrachtwagen voor nichemarkt.
Traflux is een relatief jong bedrijf, dat dankzij zijn zaakvoerders toch over een ruime expertise in het ledigen, plaatsen en onderhouden van ondergrondse afvalsystemen beschikt. Met de aankoop van zes nieuwe Mercedes-Benz Actros met pers, kraan en weegsysteem is het bedrijf uit Houthalen vandaag echter klaar om zijn klanten een kostefficiënte totaaloplossing aan te bieden, die verder gaat dan de ondergrondse afvalsystemen alleen.
Totaalpakket.
“De markt vraagt vandaag totaalpakketten, waarbij een dienstverlener zich niet langer toelegt op één bepaalde afvalstroom of één soort van afvalsysteem. Vandaar dat wij met Traflux trachten in te spelen op deze realiteit”, opent Frank Stevens. Concreet betekent dit in het geval van Traflux dat zij zich niet langer enkel toeleggen op ondergrondse afvalsystemen, maar ook op het ophalen van rolcontainers en afzetcontainers. “Het probleem is echter dat ondergrondse afvalsystemen meestal met een kraanwagen worden geledigd, waarbij de grote zakken die binnen in de afvalcontainers zitten langs boven in de truck geladen worden, terwijl rolcontainers achteraan in de pers gekanteld moeten worden. Vandaar dat wij op zoek zijn gegaan naar een vrachtwagen waarbij we de twee manieren van ophalen kunnen combineren”, legt Frank Stevens uit. De mogelijkheid om het ophalen van rolcontainers en afzetcontainers te kunnen combineren met het ledigen van ondergrondse systemen heeft uiteraard een aantal voordelen op kostentechnisch vlak en biedt ook organisatorisch meer mogelijkheden. De nieuwe Actros vormt op die manier het perfecte voertuig om in de nichemarkt waarin Traflux actief is het verschil te kunnen maken.
Perfect samenspel.
De nieuwe Actros is een samenspel tussen Mercedes-Benz, Terberg Specials Belgium, AE Weighing Systems en Werkhuizen Jacobs. “Wij hebben deze vier specialisten in hun vak samengebracht en dankzij de vlotte samenwerking kwamen we heel snel tot deze oplossing, waarbij elke afvalfractie automatisch gewogen wordt en we zowel achteraan rol- en afzetcontainers kunnen ledigen, als de afvalzakken uit de ondergrondse systemen met de kraan langs boven kunnen laden”, vervolgt Frank Stevens. De keuze voor Mercedes-Benz als vrachtwagenleverancier was vrij snel duidelijk voor de twee ondernemende Limburgse broers, aangezien zowat 95% van hun 25 voertuigen tellende vloot al een ster op de grille heeft. “Wij werken al langer met Mercedes-Benz en kennen de kwaliteiten van het merk met de ster. Die lange samenwerking met zowel het merk zelf, als met Group JAM, dat instaat voor het onderhoud van ons wagenpark, betekent ook dat wij bij deze Actros 2836 met gestuurde naloopas geen sprong in het duister maakten”, vertelt Frank Stevens. Traflux zet overigens sterk in op de digitalisering van haar voertuigen. Zo zijn alle trucks uitgerust met boordcomputers en gaan alle chauffeurs de weg op met een tablet, waarop ze onmiddellijk alle nodige gegevens kunnen ingeven. “Onze chauffeurs zijn niet alleen onze ambassadeurs, maar tegelijk ook onze voelsprieten die bij onze klanten op het terrein actief zijn. Door hun informatie snel en vakkundig door te geven, slagen we erin om de service naar onze klanten te optimaliseren”, aldus nog Frank Stevens.
Even wennen, maar dan…
De nieuwe Actros 2836 is uiteraard uitgerust met de nieuwe MirrorCam. “Voor ons was het duidelijk dat een systeem, dat de veiligheid van onze eigen mensen, maar ook die van de andere weggebruikers kan verbeteren, een absolute must was. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat onze chauffeurs eerst wat argwanend tegenover dit nieuwe systeem stonden. Een gevoel dat na enkele dagen echter als sneeuw voor de zon verdween”, concludeert Frank Stevens.