Dematra, gespecialiseerd in Dedicated Warehousing & Distribution uit Nazareth, is een uit de kluiten gewassen familiebedrijf dat sinds 1976 met veel toewijding fijnmazige distributie verzorgt binnen de Benelux. Vroeger werd er ook nog een tijdje internationaal gereden, maar dat werd in de jaren 80 afgebouwd.
Sinds 2000 is Dematra gestart met opslag. Geleidelijk aan is deze dienst gegroeid van een opslagplaats voor 100 paletten naar een voor 80.000 paletten.
Ook voor de distributie is het aantal vrachtwagens, die vroeger gewoon voor het ouderlijk huis geparkeerd stonden, serieus toegenomen tot een vloot van 60 distributiewagens, 50 trailers en 20 trekkers.
Het bedrijf is door de gestage groei in de loop van de jaren enkele keren op zoek moeten gaan naar een nieuwe locatie. Sinds 2011 betrekken ze een groot magazijn met bijhorende parking en burelen in het industrieterrein van Nazareth. Vlot bereikbaar en dicht bij de grote assen, ideaal voor een distributiebedrijf.
Cedric De Jaeger, kleinzoon van oprichter Marcel De Jaeger, is er Continuous Improvement Manager. Zijn taken zijn erg uiteenlopend, maar de rode draad bestaat erin om het bedrijf elke dag beter te maken en bij te blijven met alle mogelijke nieuwe technologieën. Een ruime blik op de ontwikkelingen is nodig om het bedrijf verder de toekomst in te loodsen.
Dematra, dat vernieuwing en vooruitgang hoog in het vaandel draagt, heeft niet geaarzeld om de Nieuw Actros aan te schaffen. Cedric heeft de lancering van het voertuig online via ‘lifestream’ gevolgd. Zonder het voertuig in het echt gezien te hebben, is hij overgegaan tot de bestelling van 3 stuks. Dematra heeft overigens momenteel uitsluitend Mercedes Trucks in zijn vloot. Dit is vrij uniek.
Het vertrouwen in het merk en de goede relaties met garage Ghistelinck, maken dat er niet getwijfeld werd aan de kwaliteit van de nieuwste Mercedes Truck. Het betreft hier echter geen pure merkliefde waarbij er geen oog is voor andere truckmerken. Bij het overwegen van een nieuwe aankoop worden wel degelijk concurrerende merken in beschouwing genomen. Tot nu toe had het merk met de ster voldoende overtuigende factoren, waardoor er toch weer voor Mercedes-Benz gekozen werd.
Het eerste voertuig van de drie New Actros trucks werd eigenlijk besteld als beloning voor Andy, hun topchauffeur met 24 jaar dienst. Het werd een speciale editie met allerlei extra’s om het comfort en de looks te boosten. Andy keek enorm uit naar deze vernieuwde versie van de Actros, maar het lot heeft er anders over beslist. Een hartfalen, enkele maanden voor de levering van ‘zijn’ Nieuwe Actros, heeft er voor gezorgd dat hij het voertuig nooit heeft kunnen zien of besturen.
Sinds deze zomer zijn de 3 trucks in gebruik. De 3 chauffeurs die de nieuwe voertuigen toegewezen kregen, waren aanvankelijk erg afwachtend. Een truck zonder spiegels boezemt niet veel vertrouwen in. Ondertussen zijn ze er aan gewoon en is de afwachtende houding in enthousiasme omgeslagen. Enkel voor het inschatten van de breedte van de truck moeten ze zich nog wat aanpassen.
Cedric, die zelf ook over een vrachtwagenrijbewijs beschikt, vindt vooral het vernieuwde interieur met digitale cockpit erg indrukwekkend. Het sprong het eerst in het oog. Het ziet er futuristisch uit en in de lijn van een personenwagen. Ook de werking van het PPC-systeem (Predictive Powertrain Control), dat nu ook werkt op nationale wegen, is enorm interessant en handig op o.a. ronde punten.
Het verbruik is, zoals beloofd, gedaald, maar het exacte verschil is moeilijk te meten aangezien de Actros 5 niet van hetzelfde type / uitvoering is als de MP4’s uit de vloot. Appelen en peren zijn moeilijk te vergelijken. Bovendien is binnen de distributie het element ‘verbruik’ niet de meest doorslaggevende factor bij de aankoop van een nieuwe voertuig. Er worden korte afstanden gereden, veel gestopt en herstart, wat sowieso heel nefast is voor het verbruik.
Binnen een distributiebedrijf is vooral de juiste planning het belangrijkste. Het is de bedoeling dat de voertuigen volgeladen vertrekken, maar ook geladen (weliswaar met een andere lading) weer terugkeren naar het magazijn, om zo optimaal van dienst te zijn.
Tot slot, hoopt Dematra dat de nieuwe features en veiligheidssystemen spoedig ook op de Atego’s zullen worden geïntroduceerd, of dat er snel een ecologisch(er) alternatief op de markt komt.
Hun blik op de toekomst is alvast veelbelovend. Wij hopen dat Mercedes-Benz Trucks aan de behoeften van Dematra zal kunnen blijven voldoen.
We wensen hen veel veilige kilometers toe en een erg succesvolle business zodat dit familiebedrijf ook de toekomstige generaties van de familie De Jaeger mag blijven bezighouden.