Zelden hebben we iemand ontmoet die zo gepassioneerd met voertuigen bezig is. Aanvankelijk waren motoren de grote liefde van Marc Lauwers. Op semiprofessioneel niveau zelfs, want in zijn jonge jaren overwon hij op de motor maar liefst vier keer de uitdagingen van Parijs-Dakar. Daarna was hij tien jaar de vaste copiloot van Jacky Loomans in rally’s in zowat de hele wereld. Intussen groeide Marcs liefde voor grote voertuigen, in die mate zelfs dat hij de laatste vijftien jaar als navigator fungeert in de vrachtwagen van Noël Essers (van transportbedrijf H.Essers) in Parijs-Dakar en andere wedstrijden. Dat was weliswaar een kleine toegeving aan zijn avontuurlijke aard. Of zoals hij het zelf mooi verwoordt: “Met de vrachtwagen heb je meer comfort en veiligheid dan met een auto of motor.”
Marc Lauwers kent het traject van de Dakar-rally als zijn broekzak. “Ik zal eerder in Brussel verloren rijden dan ginder”, vertelt hij. Voor het landschap hoeft hij het niet meer te doen, want na 28 jaar heeft hij het allemaal wel gezien. Waarom blijft hij dan aan deze keiharde wedstrijd participeren? “Het geeft natuurlijk nog altijd een adrenalinekick”, legt hij uit. “Daarnaast zijn het de enige weken dat ik niet 24/7 klaarsta voor mijn klanten en dat ik even uit de ratrace kan ontsnappen. Maar bovenal bieden dergelijke evenementen ongekende mogelijkheden tot netwerking. Iedereen die iets met motoren te maken heeft, is op één of andere manier wel met Parijs-Dakar bezig. Het heeft KDS al meerdere mooie klanten opgeleverd. Bovendien is het een ideale manier om te ontdekken wat er in de voertuigsector beweegt. En dat is altijd interessant aangezien ons bedrijf alles transporteert en takelt dat wielen en een motor heeft: van elektrische fietsen tot tientonners!”
Het zal niemand verbazen dat het KDS voor de wind gaat sinds Marc de firma in 2000 overnam. Vandaag telt het team acht mensen, waarvan zes vrachtwagenchauffeurs. “We werken het vaakst in de provincie Antwerpen”, vertelt de zaakvoerder. “Toch zijn we ook internationaal bezig. De repatriëring van gestrande toeristen of vrachtwagenchauffeurs, desgewenst inclusief het voertuig, behoort immers eveneens tot ons takenpakket. Door de grote diversiteit aan opdrachten beschikken we over een uitgebreid wagenpark met vijftien vrachtwagens. Zowat elk merk is er terug te vinden. Enerzijds omdat bijna alle vrachtwagenconstructeurs klant bij ons zijn. Anderzijds omdat we de voertuigen kiezen in functie van de taken waarvoor ze worden ingezet. Het is nu eenmaal een realiteit dat alle merken wel één of andere feature hebben waarmee ze zich van de rest van de markt onderscheiden. Zo hebben we een Atego en Antos met takel voor interventies op snelwegen.”
Dankzij Marcs gezonde interesse in alles dat wielen en een motor heeft, begreep hij snel dat de doorbraak van elektrische voertuigen eerder voor vandaag dan voor morgen zou zijn. “Daar werd ik nog meer van overtuigd toen onze klant VDL besloot om zijn fabriek om te bouwen voor de productie van elektrische bussen. Dat deze evolutie ook een positieve impact op KDS zou hebben, had ik minder zien aankomen. Op een gegeven moment vroeg VDL of wij die voertuigen naar hun bestemming zouden kunnen transporteren, want ze kregen bestellingen uit heel Europa. Enkel iemand met ervaring in uitzonderlijk transport in het hele continent zou deze opdracht aankunnen. We vonden dat het plaatje wel klopte en besloten op het aanbod in te gaan. Dat betekende echter ook dat we in een nieuwe vrachtwagen moesten investeren.”
De Actros 2563 LS 6x2 trekker van Mercedes-Benz paste het best in het plaatje. “Het leek me logisch om te zoeken naar de meest progressieve vrachtwagen die op dat moment – anno 2019 – op de markt was”, legt Marc Lauwers uit. “We wilden onze lading immers alle eer aandoen: de ‘bus van de toekomst’ is nu eenmaal een technologisch hoogstandje. Mercedes-Benz is altijd erg innovatief geweest. Precies op dat moment bestendigde de constructeur zijn reputatie met de lancering van de ‘MirrorCams’. En dan spreken we nog niet over de verschillende intelligente assistentiesystemen, zoals de Active Drive Assist, die in die periode eerder regel dan uitzondering werden. Samen zorgen ze voor meer veiligheid op de weg, wat bij uitzonderlijk vervoer geen overbodige luxe is. Natuurlijk is het even wennen om zonder spiegels te rijden. De praktijk wijst echter snel uit dat je met de camera’s een veel beter zicht hebt. Verder kan je zowel op koppel als vermogen remmen, wat in de Alpen of Pyreneeën een grote troef is. Toch hielden we aanvankelijk ons hart vast. Want al die technologische snufjes, zou dat de kans op defecten niet vergroten? Mercedes-Benz heeft ons echter in positieve zin verbaasd. De Actros blijkt een enorm stabiele en betrouwbare vrachtwagen te zijn. Van het uiterste topje van Zweden in putje winter tot de Straat van Gibraltar in de snikhete zomer van 2020: we reden er probleemloos naartoe. Met bovendien een minimaal dieselverbruik. Als je de tips van Mercedes-Benz volgt, kan je immers veel zuiniger rijden. En zo zijn niet alleen de elektrische bussen milieuvriendelijk, maar gebeurt ook hun transport op een duurzame manier.”