De Arocs voldoet aan alle voorwaarden, zodat zuinig rijden geen vage theorie blijft, maar in de praktijk een besparing wordt.
Neem geen genoegen met minder, behalve als het om brandstofverbruik gaat.
Brandstofbesparende techniek.
Alle Euro VI-motoren worden gekenmerkt door een laag verbruik. Ook de brandstofbesparende rijprogramma's, een geoptimaliseerde achterasoverbrenging252, de MirrorCam1, 271, 287 en het geavanceerde standaard systeem Predictive Powertrain Control dragen bij aan het lage verbruik. Intelligente nevenverbruikers en de uitgekiende aerodynamica dragen ook hun steentje bij. Al met al kan zo op autosnelwegen en provinciale wegen met de Actros L zuiniger worden gereden dan met zijn voorganger.
De voordelen op een rij.
- Compleet Euro VI-motorenprogramma: vier cilinderinhoudsklassen, achttien vermogensklassen van 175 kW (238 pk) tot 460 kW (625 pk)
- Laag verbruik dankzij zuinige, efficiënte motoren en korte schakeltijden
- Anticiperende aandrijflijnregeling Predictive Powertrain Control voor een lager verbruik
- Op de inzet afgestemde transmissies
- Nevenverbruikers met een lager brandstofverbruik
- Uitgekiende aerodynamica
De nieuwe OM 471.
Zo wordt besparen voor iedereen leuk: de 3e generatie van de motor OM 471 met nieuw ontwikkeld verbrandingssysteem en nieuwe geïntegreerde strategie van de uitlaatgascontrole geeft de vrachtwagen een verbeterde aandrijving. Twee toepassingsspecifieke uitlaatgasturbo's verhogen de prestaties.
De nieuw ontwikkelde, voor het verbruik geoptimaliseerde uitlaatgasturbo voor de lagere vermogens en middenvermogens van de OM 471-motor van de derde generatie maakt een brandstofbesparing mogelijk in vergelijking met de voorgangers. Ook de bovenste vermogensniveaus profiteren van de maatregelen van de motoruitvoering met betrekking tot het brandstofverbruik in combinatie met een uitlaatgasturbo met geoptimaliseerd vermogen. Dankzij een lager verbruik dalen zo niet alleen de kosten. Ook de CO₂‑uitstoot wordt verlaagd.
Assen, transmissies, nevenverbruikers.
De diverse, op de inzet afgestemde achterasoverbrengingen en transmissies dragen bij aan een laag verbruik. Korte schakeltijden en zuinige nevenverbruikers als de belastingsafhankelijke luchtcompressor en de stuurbekrachtigingspomp zorgen eveneens voor een lager brandstofverbruik.
Euro VI-uitlaatgastechnologie.
De zuinige Euro VI-motoren zijn in vier cilinderinhoudsklassen van 7,7 tot 15,6 liter en in totaal achttien vermogensklassen van 175 kW (238 pk) tot 460 kW (625 pk) leverbaar.
Uitlaatgasrecirculatie:
Door de gekoelde uitlaatgastechnologie ontstaan al bij de verbranding minder stikstofoxide en partikels.
Dieselpartikelfilter:
Het gesloten dieselpartikelfilter voorkomt bij Euro VI vrijwel geheel de uitstoot van roetdeeltjes. AdBlue® wordt zonder gebruik van perslucht in de stroom uitlaatgassen gespoten.
Hydraulic Auxiliary Drive91, 139.
De onderhoudsvrije Hydraulic Auxiliary Drive combineert de voordelen van vierwielaandrijving en klassieke aandrijving. Het systeem zorgt voor extra tractie wanneer dit nodig is, en levert daarnaast een gewichtsbesparing op. De Hydraulic Auxiliary Drive is tot 350 of 500 kilogram lichter dan de inschakelbare aandrijving op alle wielen. Bovendien is er geen meelopende aangedreven as. Dit zorgt voor een 6 tot 8 % lager verbruik ten opzichte van de inschakelbare aandrijving op alle wielen.
Motorvermogens.
Voor de Arocs zijn Euro VI-motoren in vier cilinderinhoudsklassen en achttien vermogensklassen van 175 kW (238 pk) tot 460 kW (625 pk) leverbaar.
Lage lucht- en rolweerstand.
Voor minder luchtweerstand is het design van de Arocs tot in detail geoptimaliseerd. Van de bumpers en het randafwerkingsprofiel tot en met het dak – alles draagt bij aan een lage luchtweerstand, waardoor minder brandstof wordt verbruikt. Bovendien kan de als optie leverbare MirrorCam1, 271, 287 bij de Arocs het brandstofverbruik met 1,3% verminderen in vergelijking met conventionele spiegels. De als optie leverbare aerodynamische aanbouwdelen en de optionele bandenspanningscontrole zorgen voor nog meer besparingsmogelijkheden.